مقاله های آموزنده

مزایا و معایب درب های ام دی اف

مزایا و معایب درب های ام دی اف

امروزه در هر خانه و یا دفتر کاری درب های mdf موجود هستند که می‌توانید این نوع درب ها را در قسمت های مختلف ساختمان و محل کار مشاهده نمایید. MDF (medium density fiberboard) تقریبا در تمام محصولات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از وسایلی که از جنس تحته های ام دی اف است، درب mdf می‌باشد که کاربرد فراوانی در زندگی افراد پیدا کرده است. دلیل این کاربرد فراوان ویژگی های منحصر به فرد آن است که در این مقاله در مورد مزایای درب mdf اطلاعات مهمی داده می‌شود.

 ام دی اف نوعی تخته فیبر مانند است که از خرده چوب های نرم و سخت تشکیل می‌شود. تخته ها و درب mdf در فشار و حرارت بالا تولید می‌شوند. پس از ساخت درب ام دی اف می توان آن را روکش نمود. روکش های متنوعی از درب ام دی اف موجود هستند که این روکش ها علاوه بر زیبایی درب موجب دوام و مقاومت بیشتر آن می‌شود که در نتیجه طول عمر محصول افزایش می‌یابد. در بعضی موارد این روکش ها قابلیت بیشتری به درب می‌دهد و می‌توان از درب ام دی اف به عنوان درب سرویس بهداشتی و حمام استفاده نمود چرا که روکش مخصوص باعث ضدآب شدن درب می‌شود.

اندازه‌های مختلف درب mdf

مهم‌ترین مزیتی که درب mdf دارد این است که دارای ضخامت های مختلف است. این یکی از قابلیت های ورق های ام دی اف است که درب ام دی اف را متفاوت ساخته است. ضخامت این ورق ها از 2 میلی متر تا 60 میلی‌متر است. اندازه های بیشماری از ضخامت ها موجود هستند تا بتوان بهترین انتخاب را داشت.

سطح صاف

در ساخت درب mdf از صفحه های بزرگی که از جنس فولاد هستند، استفاده می‌شود که باعث صافی و یکدست شدن ورق های ام دی اف می‌شود. صاف بودن سطح درب ام دی اف رنگ پذیری آن را راحت تر می‌سازد و روکش ها بهتر بر روی درب قرار می‌گیرند.

استحکام بیشتر

اتصال درب با قطعات چوبی که در طول کلاف ها قرار دارد موجب مستحکم‌تر شدن درب ام دی اف می‌شود. کلاف‌هایی که در بالا و پایین درب قرار دارد، تقویت شده است و ضخامت آنها دو برابر قسمت های دیگر درب است.

روکش های مختلف

درب mdf که روکش پی وی سی بر روی آن قرار گرفته است، مقاومت آن افزایش می‌یابد و از سایر روکش ها مقاومت بیشتری دارد. روکش چوبی که بر روی درب درب ام دی اف قرار دارد، به صورت رنگ های پلی استری هستند. نوع دیگری از روکش ها، پی وی سی هستند که خاصیت ضدآب دارند و برای درب های سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شود.

 معایب درب Mdf.

ضدآب نبودن

درب mdf به دلیل وجود الیاف بسیار ریز در ساختار خود، در صورت وجود رطوبت آن را سریع جذب می‌کند. همین امر موجب متورم شدن درب ام دی اف می‌شود و به تدریج دچار پوسیدگی می‌شود.

ترک خوردگی درب mdf

در صورتی که از درب هایی با مواد بی‌کیفیت ساخته شده است، استفاده شود ممکن است به تدریج دچار ترک خوردگی شود و ظاهر اولیه خود را از دست بدهد. همچنین اگر می‌خواهید کنده‌کاری بر روی ورق های mdf انجام دهید، نهایت دقت را داشته باشید چرا که به سادگی خرد می‌شود.

حاوی فرمالدئید

برای اینکه همه الیاف در کنار هم قرار گیرد از چسب استفاده می‌شود که حاوی فرمالدئید است. این ماده هنگام برش دادن درب mdf و یا سنباده کاری غبار زیادی آزاد می‌شود که منجر به بروز مشکلات تنفسی شود.

جمع بندی

در این مقاله با مزایا و معایب درب mdf آشنا شدید. درب ام دی اف از درب های پرکاربرد در بازار هستند که کاربری متفاوتی نیز دارند. درب های ام دی اف با روکش های مختلف موجود هستند که بسته به نیاز خود می‌توانید این محصولات را تهیه نمایید. برای مشاهده انواع درب ضدسرقت، درب داخلی اداری و خرید درب MDF به فروشگاه دیجی درب مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *